Powered By Blogger

Friday, January 17, 2014

Gambar-gambar menarik Muzium P.Pinang.Ada ummmpppph!!!..


Sebenarnya dah 2 kali mamamia kesini..bersama hasbend & anak-anak pada kali pertama, dan kali keduanya mamamia bawa sekali rombongan 'Cik Kiah'..
Kat mana-mana negeri pun memang mamamia teruja jika ke Muzium..seronok tengok tinggalan-tinggalan lama, benda-benda antik yang kebanyakannnya pernah kita lihat di zaman-zaman kecik kita.
Salah satu sudut menarik di dalam muzium...pemandangan kedai kopi pada zaman 80-an ..Try fokus tang serbuk kopi cap kuda berlari dan cawan-cawan klasik tu...
Muzium Penang juga tersendiri dari segi rekabentuk bangunan batunya yang bercirikan kolonial British.Berukir-berukir disana-sini. Di dalamnya terbahagi kepada beberapa bahagian mengikut tema masing-masing.Ada ruang khusus untuk perkahwinan Baba Nyonya, perkahwinan melayu & perkahwinan masyarakat India.(Tingkat pertama)

LUKISAN LAMA.
Ditingkat kedua pula banyak pameran-pameran lukisan lama yang menggambarkan pemandangan P. Pinang pada zaman dulu.Pelukisnya merupakan salah seorang warga Inggeris yang pernah dihantar ke Pulau ini sedikit masa dulu.

PERABOT ANTIK
Mamamia juga teruja dengan perabot-perabot antik yang terdapat disana..contohnya almari hiasan yang sarat diukir dengan corak bunga-bungaan.(seperti gambar dibawah)
Meja solek zaman dulu diperbuat daripada kayu yang kukuh (dari kayu cengal mungkin)
Satu lagi almari antik  sarat berukir motif flora.

Katil pengantin masyarakat melayu lama yang bertiang empat.Rasa nk baring jer....

Replika rumah melayu P.Pinang
Dewan Tradisional Cina

Katil Pengantin Masyarakat Cina
 Jom singgah ke Pulau Pinang....dan jangan lupe singgah sebentar ke Muzium P.Pinang.Walau aturcara nampak 'keklasikan' gitu, tapi tak rugi menjengahnya.
Ok. Bila ada kelapangan nanti Mamamia akan kongsikan cerita-cerita & gambar menarik sepanjang 'acara' ala-ala 'Jalan-jalan cari makan' Mamamia.Sampai jumpe lagi...!



No comments:

Post a Comment